Sosyal Medya:
Esbpl Youtube Esbpl facebook Esbpl Instagram Esbpl Twitter

saha icinde rahatsizlanan oyuncuya ne yapmaliyiz

/ 2 Sonraki
slack

slack(30.08.2008 21:02:03)

1.
simdi sevgili arkadaslar guzel insan umit ozat 'in boyle bir rahatsizlik yasamasindan sonra esbpl aklima geldi. allah korusun iki gun sonra içimizden biri saha icinde aniden yigildi kaldi, bu konularda gayet cahil biri olarak sorarim size ne yapmaliyiz ve ne yapmamaliyiz? burada boyle bir beyin firtinasi yaratacak olursak herkesin az bucuk bilgisi olacaktir.
thewarlord

thewarlord(30.08.2008 23:58:07)

2.
abi olay su, burada hayat kurtarabilecek ve bizim yapabilecegimiz yegane sey dilin kacarak bogazi tikamasini engellemek. bunun icin allah korusun olmasi durumunda oyuncu hemen sirt ustu yatirilmali, kafasi arkaya dogru verilmeli, hemen agzi acilmali ve dili tutularak kacmasi engellenmeli. dilin kacmasini ustune bastirarak da engellemek mumkun, yana dogru da bastirilabilir, asil amac dilin tamamen nefes borusunu kapamasini engellemek.

onun disinda mumkun oldugunca basina toplanip "abi iyi misin" diye sormaktansa nefes alabilecegi ortam olusturmanin faydasi var. 2 max 3 kisi basinda toplanmali.

bunun da disinda sahsi onlemler alarak bu ihtimali minimumda tutmak icin -minimum derken dogal sebep diyorum sadece artirmamak yoksa yapilabilecek fazla bisi yok onca yil antremanli tertemiz cigerli adamlar dusuyo- ozellikle gunesin altinda mac yapmamaya veya kosmamaya ozen gostermek, cok rutubetli ve / veya sicak gecelerde yapilacak maclarda 3 kere (her 15 dakikada bir) mola vermek, mac saatine yakin cok agir yemekler veya kalbi yoran besinler (kolestrol muhabbeti) almamaya ozen gostermek, ve maca yakin saatlerde damarlari tikayan veya buzusturen (alkol ve sigara turevleri) kullanmamaya ozen gostermek, mac oncesi hafif tempoda isinarak kalbe bir anda yuklenmemek gibi tedbirler almakta fayda var.

doktor falan degilim tabi ama dogru bu dediklerim heralde:)
thewarlord

thewarlord(31.08.2008 00:05:23)

3.
ilaveten mactan sonra ayran - soda icebiliyosak icmek de lazim. ikisi mac sirasinda kaybettigimiz mineralleri yerine koyuyorlar.

y3k

y3k(31.08.2008 00:55:20)

4.
biraz zahmetli gibi gorunecek ama, bence her takimda en az bir oyuncunun mutlaka ilk yardimin temel prensiplerini biliyor olmasi gerekiyor. umit ozat'in durumunun kalp kriziyle ilgisi olmamasina karsin ilk mudahalenin kalp masaji oldugunu gorduk. sahada yasanabilecek en korkunc olayin kalp krizi oldugunu ve bu sebeple gencecik cocuklarin yasamlarini yitirdiklerini biliyoruz.

dolayisiyla pek kolay olmamakla birlikte, esbpl'de mucadele eden her takimdan bir kisinin, camiamizda ilk yardim bilen herhangi birinin onderliginde kucuk bir egitim almasinin yararli olacagi kanisindayim. konuyu acan slack'e ve birbirinden yararli bilgilerini paylasan thewarlord'a tesekkurler...
cuamnuatn

cuamnuatn(31.08.2008 04:25:50)

5.
arkadaslar tip ogrencisi olarak kisaca anlatayim;

1/ oncelikle yerde kendinden gecmis oldugunu farkettigimiz arkadasi omzunda hafif sarsarak 'iyi misin' sorusunu soruyoruz yuksek sesle. bu sesli uyarandir ve cevap vermesi iyidir.

2/ eger cevap varsa kendisine nerdesin/kac yasindasin gibi sorular sorarak hafizasini yokluyor ve bilinc duzeyini kabaca olcuyoruz. kusma ve bulanti sikayetleri varsa arkadasimizin hemen beyin kanamasi gibi sss rahatsizliklarini aklimiza getirip 112 yi ariyoruz. ne olur ne olmaz.

3/ eger cevap yoksa ve kalp krizinden supheleniyorsak siklikla kalbini dinleyip soluk alip verme sikligina da dikkat ederek her an masaja hazir konumda bekliyoruz (bunu yapabilecek olan yapsin)
tabi bu arada ambulansin zaten yolda olmasi gerek

4/ hadi kalp krizi geciriyor olsun bu arkadas, o zaman once hemen kaburgalarindan 2-3 tanesini ziyan edebilecek kadar sert bi sekilde 30 adet kalp masaji yapiyoruz. suni solunum da gerekebilir, solunum refleks merkezi de hasar almissa...



cok kaba anlattim ama neden derseniz bi can da bi candir derim. belki biri okur da heveslenir iyice ogrenir ilkyardimi birine faydasi dokunur.


( iki defa stadda biri fener bi gs kalp masaji ile hayata dondurdum, inanin bunun verdigi hazzi hicbirsey veremez.)

ilkyardim forever....... :p
cre

cre(31.08.2008 05:27:31)

6.
ilk yardimin birinci kurali "bilmiyorsan dokunma" dir. mesela bir sahisin boynunu kirmis veya incitmis oldugundan suphelenirsek en iyisi boynunu asla hareket ettirmemektir. eger illa hareket ettirmek zorunda kalirsak (sok durumunda olup dilin yutulmasi gibi bi ihtimal gibi) basi iki yanindan tutarak cok yavas bir hareketle once vucudundan ters yone cekip sonra acisini duzeltmek ve bu surecte sadece kemikten tutmak gerekiyo (mesela cene altindaki yumusak dokuya dokunmamak gerekiyor) tabi bu yumusak doku kismi boyle bir durum icin gecerli olmayabilir, arama kurtarma egitimindeydi bu belki asil sebebi agiza girmis olabilecek cisimlerle ilgilidir tam hatirlamiyorum ama yine de dokunmamakta fayda var.


kalp masaji cok hassas bir konu oldugundan ona da biraz deginmek istiyorum. oncelikle kesin kural kalbin atmadigindan emin olmak. bunun icin cok acele edip hata yapmamak lazim, bildiginiz gibi calisan kalbe yapilirsa ritmini bozup durdurma olasiligi da mevcut, beyine oksijen gitmeden ortalama 4 dkdan once doku olumu gerceklesmiyor. kalbin durdugu nasil anlasilir:

1-kalbe elimizi falan koyarak iste bilindik yontem
2-bileklerden ve boyundan damarlardan nabiz kontolu
3- bir tirnaga sert bir cisimle bastirmak (kendi tirnaginiz olabilir) tirnagin altindaki kirmizi et bastirinca beyazlasicaktir ve normalde 1-2 sn icinde tekrar kirmizi olmasi gerekir. bu 3-4 saniye arasi olursa nabzin yavasladigi ama durmadigi anlamina gelir. bu durumda kalp masaji da yapilmamalidir. bir sure sonra bu islem tekrarlanmalidir ayrica.

bu 3 adim tamamalanmadan kalp masaji i ih. hadi diyelim ki allah korusun bu sekilde oldu. o zaman "10 adimda kalp masaji"

-kaburgalarin on tarafta birlestigi yerin 6-7 cm ustune (kafaya yakin kisminda) ortaya bir elin bilege yakin kismi konulup obur elin de parmaklari gecirilerek kol yere 90derece olacak sekilde bildiginiz gibi sertce...15 kalp masaji 2 nefes gibi bir ritmi var. 30 da olur, hic de olmayabilir duruma gore degisir.

not: elektrik carpmasindan olusan kalp durmasinda once kalbin ustune sert bir darbe indirmek gerekiyor. neden bilmiyorum.

ne olur ne olmaz notu: hastanin durumu cok kotuyse (uzuv kopmasi gibi) bunu hastaya kesinlikle belli etmemek gerekir. bu yuzden baskalarini da yaklastirmamak lazim. ilk yardim surecinde de bilincin acik tutulmasina yardimci olmak icin surekli hastayla iletisim halinde olmak gerekir.

ps: 112 yi aramak gerekiyorsa sakin biri arar nasil olsa diye dusunmeyin. ya bizzat arayin, siz ilk yardim yaptiginiz icin arayamiyorsaniz da yakininzda bir kisi varsa ona "112 yi ara" seklinde direk talimat verin. eger bu kisi panik halindeyse ve baska birine arattiramiyorsaniz o kisiye "1-1-2" seklinde kodlayin.

ps2: once kendi guvenliginizi saglayin. ozellikle trafik kazalari gibi durumlarda bu durum cok onemli. eger bir sebepten dolayi kendi guvenliginizi saglayamiyorsaniz gerekirse ilk yardimda bulunmayin. kendi guvenliginizi saglayamazsaniz baskasina da yardimci olamazsiniz ayrica yardim edecek kisiler geldiginde ne kadar az kisiyle ilgilenmek zorundalarsa o kadar iyidir.


notlardan gina geldi notu: ilk yardima ihtiyaci olan kisinin etrafta bir arkadasi akrabasi vs. varsa ilk yardim yapmak icin izin isteyin. eger bu kisiyi kurtaramazsaniz sizi sacma sapan suclamamalari icin onemli. eger yardim icin izin verilmezse sert bir cisimle kafasinin arkasina vurun.
min el garaib

min el garaib(1.09.2008 13:14:09)

7.
acilin, tecrube konusuyor:)
oncelikle her takimdan en az bir kisinin ilk yardim egitimi almasi konusundaki oneriye can-i gonulden katiliyorum. bizimki gibi bir olusumun diger hali sahacilardan bir farki olmasi lazim gelir diye dusunuyorum en azindan. medya grubumuz bile var, saglikcilarimiz da olsun.
ben bir hali saha macinda boyle bir bogaza dil kacmasi olayina tanik oldum. cocuk rovasata atti, yere dustu, bir ayagi kendinden bagimsiz bir sekilde sallanmaya basladi. tabii bunu mac icinde hemencecik fark etmiyorsunuz. ulan dedik bu sefer kirdin bir yerini (her topa rovasata atiyor cunku) yanina gittigimizde bogazlanan koyunlar gibi "khh"ladigini duyduk, gozler yukari kaymis vaziyette. aklima hemen bogaza kacan dil meselesi geldi, can havliyle cenesini actim, dil gorunurde yok:) iki parmagimi sokup dili bogazindan kurtardim. o anda maci disaridan izleyen biri (ilk yardim bilen biri idi) kostu geldi cocugu yanlamasina yatirip bir takim sorular sordu. ilk birkac soruya abuk cevaplar verdikten sonra "tamam ya ben oynarim" falan diye bir seyler geveledi. neyse biz bunu kaldirip kollarina girdik, disariya cikardik.
asil anlatmak istedigim su: olay sirasinda yanimda bulunan iki arkadas daha vardi. ve olayi "ben elimi soktum dili cikardim." falan diye anlatiyorlar. ulan nasil olur? ayni anda cikardiysak dili, bu adamin agzinin buyume kapasitesini bir dusunun. adim gibi biliyorum adamin cenesini tutan benim. o sok aninda ben mi bir seyleri yanlis hatirliyorum diye de dusunuyorum bir taraftan. bu arada mac icinde olay aninda donup kalmis ve o cebellesme sureci bitene kadar kipirdamamis olanlarin cogu hicbir sey hatirlamiyor. olum cok yakinda duruyor, tepkiler uclara gidiyor. yani tuhaf bir sekilde cengaverlerle, kitlenenler tam tersi davranislarda bulunuyorlar. ikisi de tehlikeli. ya biz adami uc kisi birden elimizi sokup iyice bogmus olsaydik:) ya herkes tepkisiz kalsaydi da adam koyun gibi can verseydi. galiba en harikasi o ilk yardim bilen cocugun, daha yakinda, sahanin icinde olmasi olurdu. ne yapilacagini bildigi icin soka girmeden en uygun cozumu sakince uygulardi. belki yarisinda yetistigi icin bile cok sansliyiz.
velhasilikelam, ben bizim takim adina ilk gonullu olmak istiyorum. hem sadece sahada degil baska yerlerde de ise yarayacak. simdi bu isi nerden nasil ogreniyoruz?
nickfallin

nickfallin(1.09.2008 20:09:05)

8.
hemen imam cagirmaliyiz diyerek sululasmak istiyorum. kizmayin benim de basima gelebilir ama cok gergin bir gun gecirdim sululasmak benim de hakkim.
min el garaib

min el garaib(1.09.2008 20:30:46)

9.
terkib olarak nick'i de imam hatip'e yazdiracagiz.
calibra

calibra(2.09.2008 00:23:17)

10.
birinin civimasini bekliodum artik ben de civiyabilirim. butun gun isyerinde oruc basima vurdu zaten kafayi yiyecektim buraya yazmamak icin kendimi tuttum.

efenim ben parmak atmak en dogrusudur demek istiyorum. nihihih :p

onun disinda iyi ufleyen biri olursa ufletebiliriz de.

ya da hastaneye gotururuz, yolda guzel bi birliktelik yakalariz. :)

ciddilesmek isterim tabi ama bu konularda yetkin biri olmadigim için konusmamayi tercih ediyorum. ilk yardim konusunda ciddi bir cehaletimiz olabilir evet, bu konunun üstüne gitmeliyiz.
cagri

cagri(2.09.2008 00:30:10)

11.
parmak atma konusunda calibra'ya aynen katiliyorum. hem gozleri acilir dili bagirmaktan kesin disari cikar ve tasar geri de bi daha hayatta kacmaz.

ayrica ciddilesip bi kac oneri ben de bulunayim.

simdi ben epilepsi hastasi oldugum icin cok da nadir olsa arada nobet gecirme durumlari oluyor. boyle durumlari iyi biliyorum. o yuzden hem sizin paniklememeniz hem panikleyip bana parmak atmamaniz =) hem de bu konuda kendimi bilgili gordugum icin (ne kadar megolomanim allahim) bi kac aciklama yapayim dedim:

bayilma esnasinda doktorumun bana tavsiyeleri aynen soyle:

bilinenin aksine sirt ustu degil yan yatirmak en mantiklisiymis arkadaslar. zorlanmamak icin de dile mutlaka mudahale gerekiyormus. ayrica olabildigince panik yapmadan hic ellememek ne hali varsa gorsun modunda birakmak en iyisiymis. cunku ters tepebiliyormus. yani istemeden sizi tekmeliyomusum. =)

o yuzden yan yatirip dili cikartip kendi haline birakmak en iyisi..

ama tabii umit ozat tarzi vakalar icin de en iyisi sezai abinin ambulansi kullanmak.. =)
y3k

y3k(2.09.2008 16:32:16)

12.
illa biri mi olmeli... biri mi yigilmali sahanin ortasina... yerde titreyip gozleri kayarken oradan oraya kacistigimizda, ne yapacagini bilememenin saskinligiyla avaz avaz bagirdigimizda, iki uc gun sonra mezari basinda birbirimizin yuzune bile bakamadigimizda mi anlayacagiz isin ciddiyetini...

saka lan heheh... civittiniz diye sey ettim. konu ciddi, baska yerde civitin. yassahh burada... patronun emri var.
cagri

cagri(2.09.2008 17:38:14)

13.
===========
illa biri mi olmeli... biri mi yigilmali sahanin ortasina... yerde titreyip gozleri kayarken oradan oraya kacistigimizda, ne yapacagini bilememenin saskinligiyla avaz avaz bagirdigimizda, iki uc gun sonra mezari basinda birbirimizin yuzune bile bakamadigimizda mi anlayacagiz isin ciddiyetini...
===========

yemin ediyorum gozlerimin onune geldi o an ve tuylerim urperdi...!! korktuk yahuu!! =((

kizdirmayin kafami kapatirim siteyi bak =P =)))
thewarlord

thewarlord(2.09.2008 18:47:41)

14.
ben calibra ya soruyorum.

bilader dun macin yarisinda yerde sakattin, daha dokunmadan yandim anam diyip attin kendini yerlere, paspas oldun, zeytinli pogacaya dondun siyah taneler yuzunden.simdi her dustugunde biri gelip sana parmak atsa hosuna gider miydi?
modu

modu(2.09.2008 21:06:43)

15.
kafa yiyen sporcuya ne yapmali ?
kafayi atan sporcuya ne yapmali ?

esbpl sana diyorum min el garaib sen anla :)
olenin nehludov

olenin nehludov(2.09.2008 22:32:13)

16.
kafa atan kafa atilani 10 yillik bir sozlesme ile kendi takimina baglamis sayilirdi eskilerde..taktim kafayi sana misali.
esbpl sana diyorum modu sen anla :)

bilmem dogru mu, soz sende min el garaib.
min el garaib

min el garaib(3.09.2008 08:31:44)

17.
kafayi attigimda modu "yandim allah" diye bagirmisti, bu iyiye isaret, bilinci yerinde demek ki, basina ne geldigini biliyor:) "bir an bir simsek cakti" falan demis oldugunu es geciyoruz. bu arada hakkatten ilk yardimcilar boyle bir durum icin de bir ilk mudehale oneriyor mu aceba diye dusunmedim degil dun modu. bence en guzel care bize katilman, bizim takimdakilere kafa atmiyorum. atmam. valla.
min el garaib

min el garaib(3.09.2008 08:33:51)

18.
bu arada ben ciddiyim, ilk yardim kurslarini arastirmaya basladim.
nickfallin

nickfallin(3.09.2008 10:37:30)

19.
modu coluklu cocuklu bi insan bizim dedeler konseptine uygun goruyorum kendisini.
ayanux

ayanux(3.09.2008 12:55:05)

20.
boyle bir durum olma ihtimaline karsin sezai abiden surekli ambulans numarasini hazirda tutmasini istemistim. onumuzdeki see de olacak ayni durum. acil numaralar hep kafeterya da el altinda olacak.
tolginho

tolginho(3.09.2008 16:26:55)

21.
bir de hemen yanda saglik ocagi vardi, eski sabit pazarin icinde. belki haftasonu nobetci falan duruyordur.
ayanux

ayanux(3.09.2008 16:38:02)

22.
hafta sonu kapali. en yakin moda tip var. tam tesekkullu olarak ise sifa var.
anachronistic

anachronistic(4.09.2008 17:47:05)

23.
ben ilkyardim egitimi aldim bu konuda oncelikle bayginlik geciren biri warsa nefes alip almadigina bakilir sirt ustu yere yatirilip, kafasi yana yatirilmali bu sayede hem bogaza dil veya baska biseyin kacmasi engllenip rahat nefes almasi saglanir.. ondan sonra iyi misin duyuyor musun gibi sorular sorup bilincin acik olup olmadigi anlasilir. eger bilinc kapaliysa fakat nefes aliyorsa ayaklar ve kollar kaldirilip beyine kan gitmesi sagglanmalidir. eger bilinc kapali ve nefs alinmiyorsa once sol gogus hizasindan uc parmak asagiya sag el asagida sol el onun ustunde olmak uzere 5 kere kalp masaji ondan sonra bir kere suni solunum yapilmalidir. suni solunum da burun deligi kapatilip agizdan hava kacmayacak sekilde yapilmalidir ve kafa bu sefer arkaya dogru yatirilmalidir. tabi bunlar tek kisi tarafindan yapiliyosa boyle. eger yardim edebilecek bir kisi varsa bir kisi kalp masajina devam ederken diger kisi suni solunum yapmalidir. tabi her seyin en oncesinde direk 112 aranmali ambulans cagirilmalidir.
liceli80

liceli80(7.09.2008 07:56:23)

24.
suni tenefus yapmak lazim bence.ahmet daha iyi bilir gerci.genis bir yazi diizisi yazmali bu konuda.
esismen

esismen(8.09.2008 11:54:39)

25.
nazire yapmaliyiz. "baaak biz hic rahatsiz degiliz, aslan gibi oynuyoruz hahahaaayt" diyerek, oynamaya devam etmeliyiz.
bu sekilde arkadas hirs yaparak duzelir.
/ 2 Sonraki